Vietnam van noord naar zuid - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van NadiaMarloes - WaarBenJij.nu Vietnam van noord naar zuid - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van NadiaMarloes - WaarBenJij.nu

Vietnam van noord naar zuid

Blijf op de hoogte en volg NadiaMarloes

22 November 2014 | Vietnam, Hanoi

Vietnam van noord naar zuid

Het leven van een backpacker bestaat onder andere uit reizen, hostels en bussen uitzoeken, wachten wachten en nog meer wachten… Daar zijn we ondertussen wel achtergekomen! Toch ga je hier aan wennen en heb je het er dubbel en dwars voor over om zo het land te kunnen zien en van plaats naar plaats te reizen. Na ons vorige verslag zijn we aan onze reis begonnen van centraal Vietnam naar zuid Vietnam…

Phong Nha was onze eerste nieuwe bestemming. Op een scootertje hebben wij de prachtige omgeving verkend met de paradise cave en de dark cave als hoogtepunt. De paradise cave was geweldig mooi om te zien en doorheen te lopen. Onvoorstelbaar dat zo’n prachtige grot is ontstaan en slechts enkele jaren geleden is ontdekt. Vervolgens zijn we naar de dark cave gereden. Dit was de ‘leuke’ grot waar we met een zipline naar beneden zijn gegaan en vervolgens naar de grot zijn gezwommen. Onze gids gaf ons wat informatie over het ontstaan van de grot en vervolgens zijn we via glibberige modderpaadjes steeds verder de grot in gelopen totdat we tot onze knieën in de modder stonden. We hadden buikpijn van het lachen om elkaar ze door de modder te zien worstelen. Via smalle modderpaatjes, modder glijbaantjes kwamen we uiteindelijk in een modderzwembad waar we even mochten ‘spelen’ haha. Het kind kwam in ons naar boven! Best lastig om de verleiding te weerstaan en elkaar niet onder te gooien met modder. We zaten van top tot teen onder de modder en konden nauwelijk vooruit komen. Centimeter voor centimeter lukte het ons om ook weer uit het modderzwembad te komen. Lachen gieren brullen met onze modderklompjes. De modder zat natuurlijk overal, echt overal, dus konden we onszelf weer schoonspoelen in het water. Vervolgens zijn we naar een ander stuk in de grot gezwommen waar we onze hoofdlampjes uit moesten zetten. Nu zagen we echt helemaal niks meer! Toen we onze hoofdlampjes weer aan wilden zetten moesten we deze uit laten van onze gids en in het donker terugzwemmen naar het begin van de grot. Spannendddd!! Uit de grot gekomen zijn we naar de overkant gekayakt en gingen we nog van een hangende kabelbaan af het water in. Daarna hebben we natuurlijk nog even het kind uitgehangen op de drijvende springkussens. Vooral Nadia en Marloes konden zichzelf hier nog wel even vermaken, waterratten dat we zijn! ;). Na een lekkere douche zijn we op onze scootertjes weer teruggereden naar het hostel. Hier wat gegeten en een gezellig avondje gehad met live muziek en een drankspelletje met twee meiden (Manon en Christine) en een groep jongens(Heiner, Phillip, Sebastiaan, Daan en Bram) die we hier hadden leren kennen! Met niet al teveel slaap zijn we de volgende ochtend naar Hue gereden. De bus kwam maar liefst 3,5 uur te laat waardoor we baalde dat we zo vroeg op hadden moeten staan. We hadden die uurtjes slaap best wel kunnen gebruiken namelijk. Het was vervolgens een dramatische rit voor Marloes omdat zij wagenziek is geworden in de bus... De weg naar Hue was echt heel slecht en hoewel de rijstijl in Vietnam over het algemeen geen medaille verdiend was deze chauffeur daar nog eens een overtreffende trap van. Maar ach weer veilig aangekomen op de volgende bestemming!

In Hue, weer een plaatsje verder richting het zuiden hebben we even een powernapje gedaan in ons hostel en ontbeten met een stokbroodje pindakaas. Ja je leest het goed; echt lekker hollands!! Smiddags hebben we samen met Manon en Christine inkopen gedaan voor het halloweenfeest van die avond. Dat was nog een hele opgave omdat de lokale bevolking hier halloween niet groots viert. Uiteindelijk hebben wat bij elkaar gezocht en zijn we die avond als ‘Horror zombie baby’s’ ons eerste halloween gaan vieren! Drankjes in onze babyfles, een luier zodat we niet naar de wc hoefden en een slabber voor het knoeien natuurlijk :). Het was een erg leuke avond waarbij vele lokale mensen met ons op de foto wilden vanwege onze topoutfits. Deze avond hebben we ook weer gezellige backpackers leren kennen (Becks, Dan en Matt). De volgende ochtend uiteraard weer gestart met een stokbroodje pindakaas en vervolgens de stad ingelopen. Hue is qua verkeer wel wat rustiger dan Hanoi maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet nog steeds heeeeel veel scootertjes rondrijden. Allereerst naar de verboden stad gelopen maar dit was uiteindelijk heel anders dan wij hadden verwacht. Het was eigenlijk hetzelfde als de rest van de stad maar dan binnen 4 muren. Met de taxi zijn we vervolgens naar Tombe Le Duc (tombs of the kings) gereden. Dit was erg groot en mooi om te zien dat in een tombe slechts één persoon begraven ligt. ’s Avonds hebben we met de 5 jongens die we in Phong Nha hadden ontmoet nog wat drankjes gedaan om Hue weer gezellig af te sluiten.

De volgende morgen na een lekker ontbijtje, ja je raad het waarschijnlijk al, broodje pindakaas, weer met de bus vertrokken naar het zuiden met Hoi An als volgende bestemming. Tijdens de busreis weer even geïrriteerd aan de buschauffeur die de claxon goed wist te zitten. In Nederland zou hem dit al wel een paar miljoen hebben gekost maar hier betekend het meer van; ik kom er aan! Via mooie bergweggetjes en prachtige uitzichten langs rijstvelden, meren, platteland en kleine stadjes aangekomen in Hoi An. Een lokale vrouw probeerde meteen haar hostel aan te smeren, en we moesten zeggen, het zag er erg goed uit voor maar weinig geld! Die middag hebben we lekker aan het zwembad gelegen met de palmboompjes in de tuin, eventjes genieten. Je zult wel denken, zozo wat een luxe, jullie zijn toch aan het backpacken? Dit was een van de goedkoopste hostel die we konden vinden en dat voor maar 4 euro per nacht! ’s Avonds zijn we het gezellige centrum van Hoi An ingelopen. Verlicht bruggetje, overal kleurijke lampionnetjes en gezellige restaurantjes en barretjes aan het water. Super gezellige sfeer! Heerlijk gegeten en daarna nog wat drankjes gedronken en een dansje gedaan natuurlijk. De volgende dag zijn we weer aan het zwembad begonnen. We hoeven niet meer te vertellen wat we hebben ontbeten volgens mij. Die middag zijn Nadia en Marloes met de mannen (Paul, Heiner, Philip, Daan, Sebastiaan, Bram en Andre) meegegaan naar de kleermaker. Alle mannen hebben hier mooie pakken, blousjes, jasjes en broeken aan laten meten. We moeten zeggen, dat zag er niet verkeerd uit hoor! Die avond in de stromende regen naar het centrum gelopen, hapje gegeten en weer even een biertje gedaan. De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen. Nadia was niet helemaal lekker dus zijn Paul en Marloes ’s middags op de fiets gezellig het centrum gaan verkennen en een heerlijke strandwandeling gaan maken. Daarna zijn we met z’n 3en naar de kookcursus gegaan. Allereerst echte springrolls (Vietnamese loempia’s) gemaakt, wauw wat waren deze goed zeg! Het tweede gerecht waren Vietnamese pannenkoekjes en ten slotte nog een heerlijke kip curry, mmmm... Zelf hebben we van alles mee mogen bereiden en de recepten natuurlijk opgeschreven zodat we in Nederland dit ook allemaal een keertje voor jullie kunnen koken! (Paul, we kijken nu al uit naar onze ‘Vietnamese kookreuni’ in Geffen!). Na een bezoekje aan de markt weer onze dagelijkse powernap gedaan en zijn we nog een drankje gaan doen in het stadje. Samen met Becks, Dan en Matt die we hadden leren kennen in Hue beerpong gespeeld. Nog nooit eerder gedaan maar het ging Marloes vrij goed af. De volgende dag begonnen met een frisse duik en daarna naar het strand gefietst voor een lekker stranddagje, vervelend zeg! Haha. Locals lopen in lange warme kleding rond waarbij de huid volledig is bedekt zodat ze maar niet bruin zullen worden. De witte huid wordt hier dan ook echt nog als grote schoonheid gezien. Ze zouden dan ook maar al te graag met Nadia willen ruilen, terwijl die juist de hele dag heeft lopen bakken.

Die avond weer een mooie stapavond gehad met de jongensgroep waardoor we de volgende dag weer aan het zwembad zijn belandt. Hoi An is een erg leuk en gezellig stadje maar er is niet echt veel te bezoeken dus voor ons vooral even een plek om heerlijk bij te komen van het reizen. Die avond was er een festival in het stadje met overal lampionnetjes in het water. Mooi om te zien en erg gezellig. Onze laatste dag in Hoi An hebben we op de scooter rondgetourd. We zijn naar de Marmer Mountains gereden waar we verschillende dingen hebben bezichtigd. Van een grot naar een boeddha en mooie uitzichtpunten maar vooral heel heel heel veel trappen. We hadden het er zwaar mee in de hitte, gelukkig konden we uitkijken naar een frisse duik in het zwembad. ’s Avonds zijn we met de bus vertrokken naar Nha Trang samen met Phillip en Heiner. Zij wilden dit lange stuk liever met de bus reizen in plaats van het op de moter te berijden zoals de rest van hun groep deed.

Na een ontiegelijk lange busrit van meer dan 12 uur aangekomen in Nha Trang op zoek naar een hostel. Nha Trang is echt een Russische badplaats en daar konden we ook niet omheen. Russen, russen en nog meer russen. Zelfs de menukaarten waren eerst in het Russisch en daarna pas in het Engels. Toch nog een leuk potje gebeachvolleybalt met de Russen, en jaja we konden het nog! Na een powernapje na een lange en warme (35 graden) stranddag zijn we gaan uiteten met Heiner, Phillip, Becks, Dan en Matt. Gezellig avondje in de bar, kroeg en een plaatselijke discotheek. De volgende dag zijn we met Phillip en Heiner en de motorbikes op pad gegaan. Paul en Marloes bij de mannen achterop en Nadia op een gehuurde scooter, het gele monster genaamd. Haha zelfs haar helm was bijpassend! Een pagode, torens en een waterval bezocht. De weg naar de waterval was een flinke opgave over zandpaden met flinke stenen en grote waterplassen. De waterval was het hoogtepunt van de dag. Eerst via smalle paadjes maar het werd steeds stijler en vervolgens via grote rotsen een lange route omhoog geklommen richting de waterval. Geweldig om te doen en we konden zo even de sportieve avonturier uit te hangen!! Daar hielden wij zeker wel van. Met z’n allen op de motorbikes en Nadia’s gele monstertje (echt wel stoer hoor!) weer teruggereden via de snelweg en het drukke centrum naar het hostel. Lekker gegeten met Becks, Dan en Matt en nog een drankje gedaan. Naar bed, naar bed zei duimelot, morgen weer vroeg met de bus naar een nog zuiderlijke bestemming; Dalat!

Wederom een mooie bergroute naar het zuidelijke Dalat. Dalat ligt tussen de bergen waardoor het er ’s avonds wat afkoeld waar wij helemaal geen probleem mee hadden aangezien we al genoeg warmte hadden gehad! Aangekomen in Dalat Family hostel (een aanrader van en voor iedereen!), werden wij hartelijk ontvangen met dikke knuffels, een zingende ‘mama’, welkomstdrankjes, banaantjes en chipjes. Hier zul je nooit iets tekort komen, wat een warm ontvangst! Grote 15 persoonsdorm op zolder met mastrassen op de grond waar we de komende nachten mochten slapen. Erg gezellig wel! Na ons bekende powernapje zijn we naar het centrum gelopen. Dalat staat bekend om de velen bloemen en het fruit. Omdat de temperatuur hier niet zo hoog is als in de rest van Vietnam kunnen deze producten hier gemakkelijk groeien. ’s Avonds gegeten bij ‘mama’ waar we met wel 40 backpackers in een kleine ruimte zatten met tafels vol eten. Onbeperkt eten voor maar 2 dollar aan rijst, kip, groenten, springrolls, etc. en lekker fruit als toetje. Daar maak je ons wel blij mee!! Gezellige avond in het hostel met andere backpackers en een zingende, dansende gekke mama. Echt heel tof! Nadia en Paul hebben de avond vervolgens nog gezellig afgesloten met een luidkeelse karaoke!
De volgende dag zijn we op tour gegaan naar verschillende plaatsen in de omgeving dan Dalat. Onze gids was een vlotte jonge meid die ons deze dag vanalles heeft laten zien! Bloemen en groente tuinen bezocht, wezel koffie gedronken (koffiebonen worden door wezels gegeten en vervolgens uitgepoept en daar wordt wezelkoffie van gemaakt. Iewl zul je denken maar het smaakte best oké. Wij zijn niet bepaald koffie kenners maar het proefde hetzelfde, maar alleen het idee al.... haha). Vervolgens rice wijn gedronken (heeeeeeel sterk), de elephant waterfall bezocht (WAUW!), een pagoda, silk fabriek, en een cricket farmer (krekels gegeten, mmm lekker knapperig. Kunnen wij ook zeggen dat we een locale snack hebben geproefd). Die avond weer bij mama gegeten en ook weer herenigd met de jongens voor een topavondje! Onze laatste dag in Dalat zijn we met z’n allen gaan canyoningen, een activiteit die je hier zeker niet over mag slaan! Zwemmen in de riviertjes, springen van rotsen (7 en 11 meter), abseilen van 2 droge hoogtes en 2 grote watervallen (vet zwaar om midden in een grote waterval te abseilen en zowat meegesleurd te worden door het water), glijden van stenen ‘glijbaantjes’ en een vrije val vanaf de waterval. Geweldige dag!!!!! Wederom weer gegeten bij mama en Dalat gezellig afgesloten in het hostel. Top ervaring om bij mama te mogen slapen, zo gastvrij en gezellig! Vietnammm, hocimi, namnamnamnamnaaa, vietnaaaaammm, hocimi!!!! (Ons vaste liedje met mama wanneer er weer nieuwe backpackers aankwamen). Op naar de volgende bestemming, Mui ne.

De busrit duurde wat langer dan verwacht. Via een slechte weg met overal hobbels en gaten in de weg, langs loslopende koeien en geiten aangekomen in een hostel in Mui ne. Lekker gegeten ’s avonds, een drankje gedaan in het backpackers hostel met wat nieuwe backpackers. Nadia en Marloes zijn nog even nog een grote strandclub gegaan voor een girls night out om de avond leuk af te sluiten! De volgende dag wilden we op het strand doorbrengen maar dit strand was vooral voor de kitesurfers dus zijn we aan het zwembad gaan liggen bij het backpackershostel (wij sliepen in het hostel daarnaast dus sneakten mooi naar binnen bij de buren!). Nadia en Marloes zijn ’s middags nog even door de hoofdstraat gelopen en hebben samen wat girlstalk gehad over onze plannen voor de rest van de reis, er moet toch alvast even vooruitgekeken worden! Wordt het 3 weken Cambodja of gaan we toch ook nog naar Laos? Lastig lastig maar omdat we zeker niet willen haasten is onze keuze gemaakt en houden we ons aan ons plan om alleen Cambodja te doen. Die avond was Phillip om 00.00 uur jarig dus dit moest goed gevierd worden! Met de hele groep naar de strandclub voor een mooi feestje. De volgende ochtend nog steeds hetzelfde ontbijt als in het begin van Vietnam, we kunnen er maar geen genoeg van krijgen haha, en weer even een duik in het zwembad. Die middag zijn we op tour gegaan naar de duinen. Met een jeep naar de Vietnamese Grand Canyon, daar door een stromend riviertje gelopen om dit te bezichtigen. Vervoglens naar de prachtige mega grote witte zandduinen waar we met een plastic bord vanaf wilden glijden... Wilden glijden ja, je leest het goed, dit ging niet zoals we verwacht hadden. Centimeter voor centimeter zakten we naar beneden in het zand, helaas geen succes haha en kilo’s zand in onze broek rijker! Zweten, zweten, zweten en alleen maar zand om ons heen maar wat was het gaaf. Ten slotte naar de rode zandduinen, deze waren iets kleiner en minder hoog maar hier hebben we de mooie zonsondergang gezien. Na deze warme zanderige dag waren we natuurlijk onwijs blij met een heerlijke douche en zijn we optijd gaan slapen. De volgende dag gingen we met de bus naar onze laatste bestemming in Vietnam, Ho Chi Min (Saigon)!

Overdag met de bus naar Ho Chi Min gereden. Na een lange reis kregen we het hostel snel gevonden waar ook Becks, Dan en Matt sliepen. Hostel lag in een klein smal straatje met alleen maar locale mensen, zelf hadden we dit nooit gevonden denk ik. Prima betaalbaar kamertje, ja wij zijn hierin wel echte backpackers hoor en proberen zo goedkoop mogelijk te leven. Uiteten of lokaal eettentje: lokaal eettentje! Luxe resort of hostel: hostel! Luxe trein of hobbelige slaapbus: slaapbus! Dure wijntjes of lokaal bier: biertje! Luxe ontbijt of broodje pindakaas: Broodje Pindakaas! Deze keuzes gaan ons best gemakkelijk af. Die middag hebben we onszelf verwend met een lekkere frappuchine van de starbucks en hebben we ’s avonds een hamburg bij de burgerking gegeten. We konden de verleiding na al die rijst niet meer weerstaan, haha. Die dag ook nog even in het park gezeten waar we gezellig met wat locale jeugd hebben gekletst om hun Engels te oefenen. Het park was druk bezocht met sportieve locals. De jeugd speelden ‘bamboo ball’, het in een kring hooghouden van een klein balletje en de ouderen speelden een potje badminton. Ook voor een goede bootcamp ben je hier op het juiste adres. ’s Avonds met Becks, Dan en Matt een drankje gedronken in een kroegje met veel locale jeugd. De volgende dag vroeg opgestaan, afscheid genomen van Becks, Dan en Matt (altijd weer jammer) en de taxi gepakt naar het oorlogsmuseum. Erg indrukwekkend om te zien hoe de US oorlog heeft gevoerd met Vietnam en wat andere landen voor rol hebben gespeeld in deze oorlog. Ook kwamen we er hier achter waarom er zoveel mensen in Ho Chi Min met een ‘handicap’ rondlopen. Vietnam is namelijk getroffen door gevaarlijke stoffen(gif) ‘Agent Orange’ die zich verspreidt hebben over het land waardoor er generaties lang veel gehandicapten mensen geboren worden. Na dit museum zijn we ’s middags met een tour naar de Chu Chi tunnels gegaan. Ook dit was erg interessant om te zien hoe slim de Vietnamesen waren in de tijd van de oorlog tegen Amerika. Super smalle tunnels zijn ondergronds gemaakt waar de Vietnamesen jaren in hebben gezeten, niet voor te stellen! Tunnels zijn verbreed voor toeristen maar zelfs die tunnels waren erg krap en moest je met wat moeite doorheen komen. Deze dag vol geschiedenis afgesloten met een lekkere Vietnamese chicken curry en een biertje bij een straattentje. De dag erna hadden we wederom een tour geboekt, nu naar de Mekong Delta. Deze rivier loopt langs 6 verschillende landen en is erg bekend. Wij hadden er zelf wat meer van verwacht maar toch was het wel een leuke dag met een bezoekje aan een cocosnoot fabriek, boeddha en verschillende eilanden. Hebben een python om ons nek gehad en stroop uit een bijennest geproeft, gefietst over een eiland en met een longtailboot tussen de bamboo door gevaren. ’s Avonds onze laatste avondje in Vietnam uiteten geweest met de jongens en Laura (ontmoet tijdens de tour). Alle jongens natuurlijk op onze vlag laten schrijven die we van Maaike, Eefje en Juliëtte vanuit Nederland mee hebben gekregen, erg leuk aandenken straks aan alle mensen waarmee we gereisd hebben! Onze laatste avond goed afgesloten in de kroeg en de volgende ochtend met de bus naar Cambodja gereden.

In totaal hebben we een maand over Vietnam gedaan, een heel avontur en veel ervaringen rijker! Het land kent een prachtige cultuur met uiterst vriendelijk mensen en een grote afwisseling van natuur zoals stranden, duinen, grotten, rijstvelden, bergen, watervallen, eilanden ect. Vietnam was echt waanzinnig! Wat een geweldige tijd was dat, ook samen met ons Polleke (we gaan binnenkort afscheid nemen, sniksnik), en dit is nog maar het begin van onze reis (yesyesyes!).

Op naar Cambodja, een nieuw avontuur, nieuwe mensen, nieuwe bevolking, nieuwe omgevingen en nieuwe bezienswaardigheden. GAAF GAAF GAAF!

Liefs, xxx Nadia en Marloes

• 22 November 2014 - 10:55

Klaus:

Wow, wat een prachtige verhalen. Schitterend avontuur waarbij jullie telkens weer de grens verleggen. Erg jaloers op jullie. Geniet en heel veel plezier gewenst in Cambodja.

• 22 November 2014 - 10:57

Elly:

Wat heerlijk om te lezen hoe jullie je daar vermaken. Ik ben daar in 1994 ook geweest en krijg weer allerlei herinneringen aan die tijd. Wel veel veranderd zo te lezen.
    Stoer hoor dames van jullie en geniet nog van alles wat komen gaat en van al die prachtige herinneringen. Xxx Elly.

Is het een ideee om als jullie terug zijn eens vietnamees te koken voor iedereen die geld doneert op jullie rekening zodat jullie wat extra budget hebben om te reizen? Met een maximum natuurlijk want dat wil vast iedereen.!!!!

• 22 November 2014 - 14:15

Anieta:

Lieve marloes en Nadia, jullie genieten, jullie hebben de tijd van je leven, wij genieten van jullie mooie verhalen en schitterende foto's. Dikke kus en knuffel van ons allemaal x Mama

• 23 November 2014 - 12:37

Oma En Opa:

Wat een heerlijk verhaal, en zo beeldend geschreven dat je enigszins het gevoel krijgt dat je zelf
    meereist met die backpackers. Was het maar waar....
    Wij wensen jullie nog een avontuurlijke, gezellige en lekkere voortzetting van jullie droomreis.
    Groetjes aan al jullie vriendjes en veel liefs,
    oma en opa

• 03 December 2014 - 19:16

Ria:

Leuk om te ezen dat jullie genieten. ik lees veel mooie plekken maar ook veel mooie jongens en lekkere drankjes. Volgens mij genieten jullie flink dus komt helemaal goed.
    groetjes ook namens leoni