Cambodja in 3 mooie weken! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van NadiaMarloes - WaarBenJij.nu Cambodja in 3 mooie weken! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van NadiaMarloes - WaarBenJij.nu

Cambodja in 3 mooie weken!

Blijf op de hoogte en volg NadiaMarloes

10 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een fantastische maand door het diverse Vietnam te hebben gereisd werd het tijd voor een nieuw avontuur in het mooie Cambodja!

We begonnen onze reis in de hoofdstad van Cambodja ‘ Phnom Penh’! Een heerlijke stad als je het ons vraagt met veel leven, sfeer en kleur. Wel bracht de stad ons direct erg dichtbij de intense geschiedenis van het land en zijn volk. In de jaren 1975 -1978 heersde namelijk het communistische regiem van Pol Pot, genaamd ‘de Khmer Rouge’! Hij streefde tijdens zijn leiderschap naar een puur communistische staat waarbij landbouw centraal stond zodat Cambodja onafhankelijk van andere landen kon functioneren. Tijdens dit regiem is maar liefst 25% van de eigen bevolking gestorven, ongelofelijk. De eerste doden vielen al snel doordat mensen erg verzwakt waren door 14 uur durende werkdagen en het feit dat er al snel een voedsel tekort ontstond. Daarbij paste er in het ideaalbeeld van de Khmer Rouge ook geen stadsmensen of slimme mensen (mensen die andere taal spraken of simpel weg een bril droegen) waardoor deze massaal werden uitgemoord op de wel bekende killing fields. Omdat er geen geld was voor wapens werden ze hier op de meest gruwelijke manieren vermoord en in massa graven (killingfields) gegooid. Wij zijn tijdens ons verblijf in Phnom Penh naar de Killingfiels geweest en werden via een audio-uitleg met koptelefoon rondgeleidt over de Killingfields. Er heersde een doodse stilte over het veld omdat je keel gewoon dichtgedrukt werd als je luisterde naar al die intense, verwonderlijke en verdrietige verhalen van toen. Je zou bijna denken dat zulke gruwelijke daden in deze tijd toch niet meer mogelijk zouden moeten zijn maar de werkelijkheid was dat er nog steeds kledingstukken en botten via de grond omhoog kwamen. In het midden van het veld stond een monument als eerbetoon aan de overledenen waarin meer dan 8000 schedels op elkaar gestapeld lagen. Terwijl ik in hun lege oogkassen en gescheurde schedels keek zag ik voor me wat hun gezien moesten hebben. Onbeschrijfelijk intens! Aan het einde zijn we met zijn drieën (Paul, Marloes en Nadia) iets gaan drinken om even bij te komen van alles wat we hadden gezien en gehoord. Afschuwelijk!! Aansluitend zijn we naar een oud school gebouw gegaan die tijdens de Khmer Rouge als gevangenis werd gebruikt en momenteel als museum wordt gebruikt. Hier werd het verhaal nog eens visueler gemaakt door veel martel foto’s. Aan het eind van de dag waren we total loss van de emoties en zijn we lekker vroeg gaan slapen.

De laatste dagen in Phnom Penh hebben we de geschiedenis laten rusten en zijn we de stad verder gaan verkennen. We zijn onder andere naar een aantal prachtige pagodes en het grand palace geweest en 's avonds gingen we heerlijk eten op de avond markt. Op de avondmarkt waren allerlei leuke kleine kleding kraampjes met een podium in het midden met verschillende leuke optredens. Er was ook een U-vorm aan leuke eetkraampjes met in het midden kleine bamboematjes op de grond om op te zitten. Vol enthousiastme stelden we ons eten samen en gingen op de matjes tussen de locals zitten. Marloes en Nadia hadden onder andere een lekker gekookt eitje gekocht maar je had onze gezichten moeten zien toen Marloes het eitje open wilde tikken en er in een keer een pootje uitstak. Wooow wat is dat? Alle locals keken ons vervolgens erg vragend aan, waarom waren wij toch zo verbaast. Geen gewoon eitje dus maar een heerlijke eenden embryo. Zo nieuwschierig als we waren haalde we het beestje uit het ei en tot onze verbazing zagen we dat het al een snaveltje, haartjes en nageltjes had! Wie ging dat nu eten? Nou, wij niet! Je maakt het wel mee hier hoor…..

Onze volgende bestemming werd Kampong Cham. Hoewel de meeste backpackers hun reis voortzetten richting het zuiden vertrokken wij naar het Noord- Oosten van Cambodja. Dit gebied trok ons heel erg aan omdat deze regio nog niet zo aangetast is door de vele toeristen. Dat was dan ook direct te merken toen we in de bus stapten met enkel locals en amper engels sprekende mensen. Heerlijk, precies wat we zochten. We kwamen vervolgens aan in het stadje Kampong Cham waar we al snel een local ontmoette op zijn scooter. Samen met hem zijn we de stad en de omgeving gaan verkennen, met zijn drietjes op die ene scooter. Haha, het was erg knus maar kun je nagaan dat de mensen hier soms ook wel met vieren of vijfen op één scooter rijden. De scooter rit zelf vonden wij het beste van alles. Heerlijk met je haren door de wind, stuiterd over de zandpaadjes, kijkend naar het dagelijkse leven van de bevolking. Het leven van de mensen hier speelt zich namelijk buiten af: spelende kinderen, los lopende dieren, werkende mannen en vrouwen ect. Gedurende ons verblijf hebben we ook nog tempels, schooltjes, een oud vliegveld/bunker van de Khmer Rouge, kleine dorpjes, handicraft bezocht ect. Tijdens ons bezoek aan een tempel hebben we zelfs een engels lesje gegeven aan een jonge monnik. Hij had een mooi boekje maar voor de uitspraak vond hij het erg leuk om met ons te oefenen. Hij moest nog van ver komen maar echt heel erg leuk!!

Nog wat verder oostwaarts kwamen we vervolgens aan in Sen Monorom. Deze stad was voor ons wel een van de hoogtepunten van Cambodja. We hebben hier namelijk een waanzinnige tweedaagse jungeltrekking gedaan. Met onze sexy bergschoenen, hete lange broeken en kilo’s muggenspray vertrokken we 's ochtendsvroeg samen met onze gids de prachtige jungel in. We liepen langs volle rijstvelden, houten hutjes, bossen, bergen, bamboo, kleine riviertjes en enkele prachtige watervallen. De gids vertelde ons vanalles over de natuur, de dieren en over de mensen die in de jungel leefden. Het was een flinke tocht en onze gids had er een goed tempo in zitten, dus aan die conditie van ons mag weer wat gewerkt worden als we thuis zijn. De laaste twee uur van de tocht waren voor Marloes al redelijk pittig maar voor Nadia echt afzien! Nadia was al niet fit toen ze 'sochtends opstond maar geduurende de tocht werd ze zieker en zieker…… Voetje voor voetje heeft ze zich de weg naar onze homestay toe gevochten (locals waarbij wij thuis mochten overnachten). Maar ondanks de helse nacht die Nadia vervolgens tegemoet ging was de ervaring van die dag waanzinnig! De volgende dag hebben we de trekking voortgezet opzoek naar olifanten met nog drie andere backpackers. Twee leuke Duitse meiden (Alex en Clara) en Deense jongen (Lars). Met zijn vijfen hebben we echt de dag van ons leven gehad. We hebben de hele dag lekker door jungel gelopen met een lief , groot, olifant vrouwtje. We hebben haar mooi kunnen observeren en haar vervolgens ook nog in een riviertje mogen wassen. Zo GAAF!! Het dier wordt in de jungel gebruikt voor arbeid zoals vervoeren van rijst ect. Deze olifant was dus erg tam. Gelukkig wordt er hier niet door toeristen opgereden.

Na het oosten zijn we terug naar het zuiden gereist ‘Kep’. Maar dat was me een reisje wel zeg…..haha wat hebben we gelachen. Zo chagerijnig als we waren dat de bus (ondanks boeking) vol zat, zo gelukkig waren we toen er voor ons een oplossing werd aangedragen zodat we toch die ochtend konden vertrekken. Er kwam een prima uitziende 5 persoonsauto aanrijden met chaufeur die ons naar onze bestemming zou brengen. Ons geluk kon niet op: We hadden een privechauffeur en auto met airco, boffen wij effe. Maar die droom werd al gauw verstoord toen er nog 3 andere locals in de auto kropen. Met zijn zesen in een vijfpersoons auto, naja vooruit maar. Maar het bleef natuurlijk niet bij 6 of bij 7 of bij 8…… Nee met maar liefst 9 mensen in een 5 persoons auto vertrokken we naar het zuiden. Om jullie even een beeld te scheppen. We zaten met zijn 5en achterin gepropt en voorin zaten er 2 op de bestuurders stoel (geen idee wie nu eigenlijk reed) en 2 op de bijrijders stoel. Met totaal gebrek aan comfort kwamen we niet bij van het lachen toen er steeds meer mensen zich in de auto propte. Tja wie Azie wil, kan Azie krijgen. Gezond en wel en netjes optijd kwamen we aan!

In Kep hadden we vervolgens allerlei plannen om in het stadje te doen maar eerlijk gezegd kwam van al deze plannen helemaal niets terecht. We waren inmiddels al anderhalve maand aan het reizen van plek naar plek en we snakten echt naar wat rust. Zeker na de trekking van de afgelopen dagen. Haha, ik snap wat jullie denken: Ja ja, arme backpackers en wij maar werken... Helemaal gelijk hebben jullie, medelijden is ook helemaal niet nodig want het reizen bevalt ons echt super. Echt verslavend!

Maar goed, na die dag uren te hebben gezocht naar een nationaal park, zonder succes, hebben we de handdoek in de ring gegooid en zijn we door de brandende hitte naar een butterfly farm gelopen. Een helse wandeling in de middel of nowhere in de brande zon, maar goed wel uiteindelijk veel prachtige vlinders. Erg leuk en mooie foto’s kunnen schieten. Na al een tijdje treuzelen omdat we echt niet weer door die hel terug wilde lopen begonnen we meteen te liften toen we iemand naar beneden zagen rijden op een motor. We konden hem wel kussen toen we achterop mochten springen. We besloten de rest van de dag te relaxen en hebben lekker op het stand gelegen en echt uren en uren geklets met zijn tweetjes. Heerlijke girlstalk.

Onze volgende bestemming werd Kampot waar de standup-peddeling door de mangrove het hoogtepunt was van ons verblijf. Standup-peddeling houdt in dat je op soort surfboard gaat staan met een lange peddel en je rustig door het water beweegt. De natuur van Cambodja is werkelijk prachtig op iedere manier. Het is tropisch, mooi groen en vol met cocosnoten en fruit. We keken onze ogen uit terwijl we ons rustig over het water verplaasten. Op het open water kwamen we twee vrienden (Stefan, Martin) van onze gids (Lauren) tegen die hun GoPro (camera) aan het zoeken waren in het water. Martin had deze 10 dagen geleden al verloren maar voor de grap maakte we de afspraak dat we op zijn kosten zouden gaan bbq'en als ze hem zouden vinden. Noway natuurlijk dat hij die nog ging vinden, maar ooh wacht misschien toch wel………. Na 5 minuten hoorde we achter ons kei hard gegil en gejuich en ja hoor de Go-pro was gevonden. Dat wordt bbq'en!! Dus hebben we na het Peddelen een biertje gedaan en gezellig met zijn allen (+een andere vriend, Bart) naar een locale barbeque gegaan. Normaal gesproken kun je daar als toerist niet komen, enkel als je Khmer spreekt. Maar lucky us kon Stefan (belg) de taal, gezien hij al 9 jaar in Cambodja woont. Ook Bart(belg) en Lauren(canadees) wonen in Cambodja. De leuke mensen die we hier hebben ontmoet hebben onze trip in Kampot echt compleet gemaakt.

Maar na een anderhalve maand reizen van plek naar plek konden we niet ontkennen dat we snakten naar een paar dagen relaxen op het strand van het prachtige eiland Koh Rong. We hadden voor vijf dagen een simpele twee persoonskamer, maar hoe heerlijk om een paar dagen lekker je spullen rond te kunnen laten slingeren zonder de volgende ochtend meteen je backpack weer in te moeten pakken voor vertrek. We noemde onze tijd op Koh Rong dan ook de vakantie in de vakantie. Natuurlijk is backpacken opzich al vakantie maar we moeten wel echt op de kleintjes letten. Het plan is namelijk te blijven reizen tot het geld op is, dus hoe zuiniger we leven hoe langer we kunnen blijven. Dit houdt echter wel in: goedkope hostels, koude douches, vele rijstmaaltijden, bussen zonder airo ect. Tijdens deze 5 dagen zouden we het er effe van nemen. Nou en dat hebben we gedaan!! We hebben dagen aan het strand lopen bakken, door het heerlijke helder blauwe water gezwommen, veel gebeachvolleybalt, iedere avond gebarbequed en daarna natuurlijk lekker op het terras genoten van een cocktail om vervolgens de avond af te sluiten op de dansvloer. We hebben hier ontzettend veel leuke mensen ontmoet en volop genoten van onze vakantie in de vakantie. Maar nu weer op ons budget letten, dus laat die bakken met rijst maar weer komen! haha.

Na Koh Rong hebben we onze reis voortgezet naar Battambang. Eerlijk gezegd vonden wij Battambang geen hoogtepunt en zijn hier ook maar één dagje gebleven. We zijn met een vaste tuktukdriver voor een dag door het stadje getoerd. De eerste stop was de bamboo-bridge. Hiermee gingen we op een bamboowagonnetje over een treinrails naar een klein dorpje daarna hebben we ook nog een bezoek gebracht aan een wijnfabriek, vissersdorpje, banantempel en tot slot aan de Phnom Sampeou met de killingcaves. Bij de Phnom Sampeou stonden verschillende tempels in grotten die tijdens de Khmer Rouge zijn gebruikt als killingcaves. Volwassen en kinderen werden in de grotten tot doodslag gegooid. Wat ooit een heilige plek was, veranderde in een massagraf met meer dan 10.000 doden.

Tot slot hebben we onze reis door Cambodja afgesloten in Siem Reap. We hadden ons geen betere afsluiting kunnen voorstellen, wat een klapper op de vuurpijl zeg! We hebben hier twee dagen mogen genieten van de prachtige tempels (ruïnes) van de Angkor. Sommige van jullie zullen misschien denken: TWEE VOLLE DAGEN TEMPELS, Pfff…. Nou dat was echt geen opgave hoor. We hebben de ene schoonheid na de andere bezichtigd en niets leek op elkaar. Het was erg divers en doordat het meer dan 1000 jaar oud is en zo goed bewaard is gebleven heeft het een ongeschatte schoonheid. WAUW!

Morgen vertrekken we alweer naar onze derde bestemming namelijk ‘Thailand’! We starten onze reis in het Noorden en reizen in +/- 2,5 week naar beneden om in Bangkok Kerst te vieren. De laatste week gaan we doorbrengen op het partyeiland Koh Phangan waar we zullen genieten van de fullmoonparty en Oud&Nieuw. Alleen maar leuke vooruitzichten dus….. Wij komen voorlopig nog niet naar huis haha.

Liefs Marloes en Nadia xxx

• 10 December 2014 - 11:57

Ine Mimpen:

Meiden wat een prachtig verhaal weer. Bedankt! Wat een goede omschijvingen van gebeurtenissen en sfeer. Ik kan er me zo een beeld bij vormen en denk dan dat ik ook naar cambodja wil. Maar ik wilde ook al naar vietnam na jullie verhalen dus ik denk dat ik moet gaan sparen en gert moet gaan bewerken in die richting.
    Super vooruitzicht ook om met kerst en oud en nieuw in thialand te zijn. Geniet van de rest van jullie reis.
    groetjes ine

• 10 December 2014 - 14:57

Marlies Hulstijn :

Meiden!
    Wat leuk om te lezen, zo herkenbaar! Waande mezelf ook weer even in het prachtige Cambodja:) Geniet er nog maar lekker van en zorg er voor dat het geld nog lang niet op is, want hier in Nederland is het ontzettend koud! ;)

Liefs Marlies

• 10 December 2014 - 19:16

Klaus:

Lieve Nadia & Marloes, wat prachtig omschreven zodat we het bijna zelf meemaken. Leuk met een historisch tintje. Denk dat wij Ine & Gert nog wel tegen kunnen komen, haha.
    Heel veel succes en plezier in land 3: Thailand.
    Groetjes Anieta & Klaus

• 10 December 2014 - 21:26

Mieke Willems:

Lieve Marloes en Nadia,
    Wat een mooi reisverslag. Zoals hier boven al staat geschreven is het net of je zelf in het land bent.
    Wat fijn dat jullie het samen ook zo leuk hebben. Onvoorstelbaar dat jullie nog uren kunnen kletsen met elkaar op het strand, girlstalk. Je zou zeggen dat jullie alles al hebben besproken. Maar zoals het met goede vriendinnen gaat raak je nooooooit uitgepraat.
    Ik had wel willen zien hoe jullie met zijn allen in die 5-persoonsauto zaten. Wat moet het een leuk gezicht geweest zijn toen jullie allemaal weer uitstapten. (hilarisch)
    Heel veel plezier in Thailand en hou ons op de hoogte, dikke knuffel aan jullie allebei, Adrie en Mieke

• 14 December 2014 - 17:42

Oma En Opa:

Hoi Marloes en Nadia,

Wat een prachtig verslag. Het lijkt wel een verhaal uit "in 80 dagen de wereld rond"
    van Jules Verne. Vol ontdekkingen , cultuur snuiven en soms survivelen.En daarnaast
    nog volop genieten van zon strand en culinaire hapjes. Jullie doen een ervaring op
    die je je hele leven niet meer vergeet.Jullie tarten je lichaam, maar je verrijkt je geest
    met eeuwigdurende beelden.Opvallend is hoe actief jullie zijn: een vermoeiende
    mannier van ontspannen. Een hele prettige voortzetting gewenst en wij zien verlangend
    uit naar het volgende verslag. Veel liefs.
    Oma en opa

• 21 December 2014 - 15:20

Ans:

Lieve Marloes,
    Hier een berichtje uit Den Dungen.
    Wij zitten hier in de regen, terwijl jij misschien lekker ligt te zonnen.
    Morgenvroeg verzamelen we voor een kop koffie bij jullie mam en pap,
    en dan vertrekken we naar ons huis in België.
    Wij wensen je een fijne kerst in Bangkok,
    we zullen je missen tijdens de feestdagen.
    Geniet er nog van, want het is zo voorbij.
    Groetjes,
    tante Ans